پارس موتور

پارس موتور

پارس موتور

پارس موتور

فاکتور های تاثیرگذار بر تعیین قیمت بالابر ساختمانی

در ساخت یک ساختمان مسکونی تا صنعتی، از ابتدای امر تا انتهای کار، طیف بسیاری از ماشین آلات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از این ماشین ‌آلات در برهه ‌ای از فرایند ساخت ساختمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در مسیر تکامل سازه جای خود را به دیگر ماشین آلات ساختمانی خواهند داد. در این بین برخی از ماشین آلات هستند که تقریباً در تمام مراحل ساخت ساختمان همراه آن خواهند ماند. تجهیزاتی که باید باشند تا ساختمان به نحوی برنامه ‌ریزی شده اهداف خود را محقق سازد. انواع بالابر های ساختمانی یکی از این دست ماشین آلات هستند. این همراهی همیشگی بالابر های ساختمانی با سازه ‌های در حال تکامل باعث خواهد شد تا هر سازنده ‌ای به نوعی در تکاپوی خرید بالابر ساختمانی قرار گیرد. از این رو قیمت بالابر ساختمانی موضوعی است که برای هر سازنده ‌ای تبدیل به یک چالش همیشگی خواهد بود. به هر صورت نمی ‌توان از رقم قابل توجه در قیمت بالابر ساختمانی صرف نظر نمود. اصولاً تجهیزات موتوری در دنیای ساختمان‌ سازی در رنج های بالای قیمت قرار می ‌گیرند. بالابر های ساختمانی نیز از آن جهت که در جمع انواع ماشین آلات موتوری هستند، غالباً همراه با درجات قیمتی قابل توجهی خواهند بود. این مسئله باعث شده است تا قیمت بالابر ساختمانی یک موضوع جدی در زمان تجهیز کارگاه های ساختمانی باشد.

فاکتور های تاثیرگذار بر تعیین قیمت بالابر ساختمانی

اهمیت توجه به قیمت بالابر ساختمانی در چه چیز است؟

یک ساختمان همراه با تمام هزینه ‌هایی که دارد ساخته می‌ شود. از تهیه مصالح تا دستمزد کارگران و خرید تجهیزات. از این رو واقعا نمی شود بار مالی ناشی از خرید تجهیزات مانند خرید بالابر ساختمانی را متوجه هزینه ‌های نهایی ساختمان ‌ها نکنیم. وقتی قیمت بالابر ساختمانی در تنوع تولید این محصول، مقادیر متغیر و گاهاً بسیار متفاوتی می گیرد، اهمیت خواهد داشت که برای چه چیزی در تکاپوی هزینه ای اینچنین قابل توجه هستیم. مثلاً اگر یک بالابر ساختمانی سه فاز با قیمتی بسیار بیشتر از بالابر ساختمانی تک فاز تهیه کنیم، مادامیکه تمام مصالح ساختمان نیمه ساز خود را می توانستیم با یک بالابر ساختمانی تکفاز جا به جا سازیم، آیا تصمیم منطقی و درستی گرفته ‌ایم؟ اهمیت بر قیمت بالابر ساختمانی، اهمیت در نیازی است که داریم. اینکه در ساختمان نیمه ساز خود چه بار ها و مصالحی را جا به جا می کنیم؟ برای جا به جایی آنها چه میزان توان لازم است؟ ارتفاع ساختمان چقدر است؟ و اینکه آیا اصولاً برق سه فاز در دسترس قرار دارد یا خیر؟ و... . با این تفاصیل خیلی ساده متوجه خواهید شد که خرید بالابر ساختمانی باید با درک نیاز هایی که داریم باشد. اما چطور می توان این نیاز ها را شناسایی کرد؟ اصولاً چه چیز هایی هستند که می توانند بر قیمت بالابر ساختمانی تاثیرگذار شوند؟ آیا قیمت بالابر ساختمانی براساس الزامات خاص و یا برند های متنوع بازار انتخاب می شود؟ قاعدتاً این سوالات ممکن است در زمان خرید بالابر ساختمانی برای هر کسی که با هدف خرید اقدام می کند، مطرح شود. سوالاتی که در ادامه مقاله قصد تشریح کامل آنها را داریم.

قیمت بالابر ساختمانی تحت تاثیر چه عواملی جا به جا می شود؟

ظرفیت اسمی در دستگاه بالابر ساختمانی:

یقینا اگر با هر دستگاهی در هر مرحله از عملیات های ساختمانی مواجه باشید، ظرفیت اسمی دستگاه است که ملاک اصلی در تعیین قیمت آن خواهد شد. قیمت بالابر ساختمانی نیز تحت تاثیر مستقیم ظرفیت اسمی دستگاه تعیین می شود. منظور از ظرفیت اسمی یعنی توانایی حمل مقدار باری که در مشخصه های متعارف دستگاه تعریف شده است. این ظرفیت در انواع بالابر ساختمانی در استاندارد های ۲۵۰، ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۵۰ و ۱۰۰۰ کیلویی تعیین خواهد شد. هر چه ظرفیت بالابر های ساختمانی زیادتر می شود، لزوما قدرت موتور، ابعاد دستگاه و استحکام اتصالات و چارچوب کلی آن نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت. به همین دلایل است که با افزایش ظرفیت اسمی دستگاه بالابر ساختمانی می توانید شاهد افزایش قیمت بالابر ساختمانی در سطح بازار باشید.

الکتروموتور و تاثیر آن بر قیمت بالابر ساختمانی:

در تمام اجزای تشکیل دهنده بالابر های ساختمانی، این الکتروموتور دستگاه است که قلب تپنده آن بوده و گرانترین تجهیز همراه شده با دستگاه خواهد بود. اینکه الکتروموتور دستگاه از چه توان و یا ساختاری بهره ‌مند است، نقش پررنگی بر قیمت بالابر ساختمانی خواهد گذاشت. غالباً در طراحی بالابر های ساختمانی با ظرفیت کم از نیروی یک الکتروموتور تک فاز استفاده می کنند؛ اما به جهت جا به جایی بار های بسیار سنگین دیگر نمی ‌توان بر قدرت های آمده از موتور های کم توان اتکا نمود. در این حالت، طراحی دستگاه های بالابر ساختمانی را همراه با موتور های قدرتمند سه فاز می نمایند. از یک الکتروموتور تک فاز تا یک الکتروموتور سه فاز شاهد تغییرات شدید قیمتی هستیم. تغییراتی که خودش را در قیمت بالابر ساختمانی به شکلی قابل توجه نشان خواهد داد. البته همه ماجرا در انتخاب سه فاز تا تک فاز خلاصه نمی ‌شود. برند های تولیدکننده انواع الکتروموتور بسیار هستند. برند هایی که هر کدام در کیفیت های متفاوتی همراه با رنج های قیمتی متنوعی در بازار حضور دارند.

نقش گیربکس در تعیین قیمت بالابر ساختمانی:

گیربکس ها در انواع بالابر ساختمانی با هدف تامین یک گشتاور قدرتمند در کنار کاهش سرعت موتور های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این گیربکس ها وظیفه انتقال قدرت از موتور تا حرکت های عمودی انواع بار ها را بر عهده دارند. از این رو ظرفیت و اندازه آنها تابع مستقیم از ظرفیت و توان الکتروموتور خواهد بود. انواع متداول گیربکس های VF86، VF110، VF130 و... در ظرفیت های متنوع دستگاه های بالابر ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. مدل‌ هایی که هر کدام در رنج های گوناگون قیمتی باعث تنوع در قیمت بالابر ساختمانی خواهند بود.

کیفیت شاسی در قیمت بالابر ساختمانی:

همه تجهیزات در بالابر های ساختمانی بر شاسی دستگاه سوار هستند. این شاسی، یک اسکلت ساده فلزی است که باید در عین سادگی همراه با استحکام و کیفیت بالایی باشد. هر چه ابعاد شاسی در کنار کیفیت ساخت آن در درجات بالاتری قرار گیرد، طبعا نقش پررنگ‌ تری در افزایش قیمت بالابر ساختمانی خواهد گذاشت.

جنبه های کار در بالابر ساختمانی

آگاه بودن از جنبه ‌های کار در بالابر ساختمانی چه اهمیتی دارد؟

در ساخت سازه های مدرن امروزی که تقریباً همگی آنها رو به آسمان هستند، بهره ‌مندی از ابزار های مدرن و موتوری یک الزام همیشگی است. در غیر این صورت نمی ‌توانیم حجم و وزن بالای مصالح ساختمانی را در فضای ساختمان در حال ساخت به کار نبریم. بالابر ساختمانی با تمام جنبه های متنوع در طراحی آن یکی از همین ابزار های کارآمد و مدرن امروزی است.

ما با کمک بالابر حمل مصالح می ‌توانیم هر یک از مصالح سنگین و حجیم ساختمانی را به راحتی راهی ارتفاع طبقات در حال ساخت نموده و به این ترتیب سرعت عمل بالایی در کار ایجاد کنیم. در حال حاضر برای هر ساخت و سازی نیاز به یک بالابر ساختمانی، وجه ضروری در کار است؛ اما آیا در مواجهه با چنین وسیله مفید و البته پرکاربردی آمادگی لازم را داریم؟

کار با بالابر ساختمانی چه مقدماتی می‌ خواهد؟

دستگاهی مانند بالابر ساختمانی در نگاه اول ساختار بسیار ساده ‌ای دارد. یک چهارچوب فلزی که محل استقرار موتور الکتریکی در کنار گیربکس و قرقره است. این همه قرار است باکتی و یا قلابی در پایین بنا را کشیده و به این ترتیب حجم مشخصی از مصالح را بالا بیاورد.

چنین دستگاهی با این ایده ساده در طراحی یقیناً زمینه ساز تفکر کار ساده ‌ای نیز می ‌شود. خیلی ‌ها فکر می‌ کنند که کار کردن با بالابر ساختمانی مقوله بسیار ساده ‌ای است. کافی است مصالح یا باکت را به قلاب آن بیاویزیم و با فشردن یک کلید کار تمام می شود.

این تفکر ساده زمینه ساز انواع حوادث در کار با بالابر حمل مصالح خواهد شد. چرا که اجازه نمی دهد تا شما در مقام مجری کار با این تجهیز استراتژیک اقدام به فراگیری مقدمات اپراتوری با آن را داشته باشید. اینکه اصول راه اندازی دستگاه چگونه است؟ مقدار ظرفیت کاری دستگاه چطور است؟ چگونه باید مقدار وزن مصالح را تخمین زده باشید و هرگز این مقدار را فراتر از ظرفیت اسمی دستگاه تعریف نکنید؟ اطلاع از شرایط کارکرد ایمن دستگاه و در نهایت هنگام مواجه شدن با خرابی ها چه خواهید کرد؟ همگی از مقدمات در کار با بالابر ساختمانی است. مقدماتی که باید یک به یک همراه با نگاهی حرفه ای و البته دقیق و موشکافانه تامین شده باشند تا این دستگاه مستعد انواع حوادث نباشد.

نکات کلیدی در مقدمات کار با بالابر ساختمانی

وقتی با یک دستگاه آن هم با حضور قطعات بسیار همراه هستید، لازم است نگرش فنی کاملی نیز به آن داشته باشید. اولین ایده در کار با بالابر ساختمانی که لازمه تامین شرایط مطلوب در کار است، متوجه نحوه راه اندازی اصولی از آن می باشد. تمام بالابر های ساختمانی همراه با حضور موتور های الکتریکی طراحی می شوند. البته با توجه به نوع موتور، این دستگاه در دسته بندی بالابر ساختمانی تکفاز و یا بالابر ساختمانی سه فاز قرار می گیرد.

راه اندازی اصولی بالابر حمل مصالح متوجه اطلاع کامل شما از راه اندازی موتور های الکتریکی است. موتور های الکتریکی در مدل های سه فاز و تکفاز شرایط راه اندازی متفاوتی دارند. از این رو اصولاً سیم بندی متفاوتی برای آنها تعریف شده است. اگر چه در نهایت شما همراه با یک کلید راه ‌اندازی بالابر ساختمانی هستید؛ اما لازم است تا درک کاملی بر آنچه در این کلید اتفاق می ‌افتد، داشته باشید. چرا که در صورت خرابی می توانید خودتان دست به کار شده و مراتب درست سیم بندی در چگونگی راه اندازی موتور های الکتریکی را رعایت کنید.

پس اولین قدم در کار اصولی با بالابر های ساختمانی کسب اطلاع مختصر از نحوه راه اندازی موتور های الکتریکی می باشد. البته در این بین اگر محصول خود را از یک شرکت و یا برند معتبر تهیه کرده باشید، قطعاً با برخی اطلاعات کلی مانند دفترچه راهنما همراه هستید. این اطلاعات، مقدمات کاری برای تسلط شما در راه اندازی اصولی دستگاه خواهد شد.

دقت در نکات ایمنی ضامن تداوم کار است

دستگاه بالابر ساختمانی تنها با تکیه بر یک سیم بکسل است که می ‌تواند تمام مصالح سنگین ساختمانی را میان ارتفاع در ساختمان های در حال ساخت جابجا کند. هیچ جدار محافظ و یا چاه آسانسوری در این بین وجود ندارد. لذا هر گونه پارگی سیم بکسل و یا افتادن دکل بالابر ساختمانی و شاید خرابی ترمز و حتی قرقره باعث رها شدن مصالح خواهد شد. مادامیکه هیچ مهاری برای هدایت این مصالح در هنگام سقوط پیش‌ بینی نشده است. این ماجرا معرف تمام خطرات پیچیده ‌ای است که همراه کار با بالابر ساختمانی می باشد. از این رو قطعا هیچ بالابر ساختمانی نباید در حین کار دچار حادثه باشد.

رعایت نکات ایمنی و درک ایجاد چنین نکاتی در کار با بالابر ساختمانی اهمیت بالایی دارد. سالم بودن کامل سیم بکسل یکی از جدی ترین اصول کلی در داشتن یک بالابر امن می ‌باشد. حضور ضامن قلاب، قرقره با اتصالات محکم، شاسی سالم و البته ترمز کارآمد از دیگر نکات جدی در تامین امنیت هنگام کار با بالابر حمل مصالح می باشد.

لکن در مقام کار با یک بالابر ساختمانی کاملاً سالم که کاملاً درست و ایمن نصب شده است، شما باید به عنوان یک اپراتور آگاه نسبت به رعایت تمام نکات اصولی در کار نیز مهارت های کاملی را کسب کرده باشید. یکی از این مهارت ها، تخمین درست وزن محموله در هر بار جابجایی بار است. هرگز نباید از هر بالابر ساختمانی انتظار جابجایی مصالح خارج از ظرفیت تعریف شده آن را داشته باشید. این کار باعث تبعات جدی و بسیار خطرناکی در کار با این ماشین می باشد.

از طرفی نحوه اتصال مصالح به سیم بکسل نیز نیاز به کسب مهارت های لازم را دارد. آشنایی با انواع باکت ها، اصول جابجایی آنها و همچنین نحوه محاسبه نقطه ثقل بار های بزرگ ساختمانی نیز در وجه مهمی از نکات کلیدی در کار با بالابر ساختمانی می باشند. بار بسته شده به سیم بکسل توسط قلاب ها هرگز نباید در میانه راه صعود سنگ اندازد و یا از تعادل خارج شده و به یک سمت هدایت شود. اصول استقرار هر باری در محل قلاب ها مهارت هایی است که لازم است در کنار طیف بزرگی از دیگر مهارت های لازم برای کار با انواع بالابر ساختمانی کسب کرده باشید. به این ترتیب کاملاً متوجه خواهید شد که کار با بالابر ساختمانی در حد فشردن یک کلید نمی باشد. مهارت و دقت لازم را می خواهد تا شما بتوانید تمام مصالح ریز و درشت و البته سنگین ساختمانی را به درستی و در کمال امنیت جابجا کنید.

معایب و محاسن و بتونیر دنده کمر

بتونیر دنده کمر در چالش معایب تا مزایایی که دارند

از بتونیر ها برای ساختن بتن استفاده می‌ شود. در این تجهیزات از یک مخزن بزرگ با قابلیت چرخش با هدف تکمیل طرح اختلاط بتن استفاده می کنند. هر چه مخزن بزرگتر باشد، دستگاه بتونیر قادر است تا مقدار بتن بیشتری تولید کند. در این بین یکی از بارزترین نکات در وجه تفاوت میان انواع بتونیر، چگونگی انتقال قدرت از موتور به مخزن چرخان دستگاه بتونیر می باشد. انواع ایده ها برای این منظور طراحی شده است. یکی از متداول ترین ایده ها، استفاده از بتونیر دنده کمر می باشد.

قیمت بتونیر دنده کمر

بتونیر دنده کمر در حال حاضر طیف بزرگی از انواع بتونیر های ساخته شده را شامل می شود. یک ایده کارآمد برای گردش قدرتمند و البته روان مخزن در دستگاه میکسر بتن. لکن بتونیر دنده کمر همواره در مقام قیاس با دیگر روش های انتقال نیرو از موتور تا مخزن قرار دارد. به هر حال هر خریداری علاقه دارد تا بهترین مدل از دستگاه میکسر بتن را تهیه کند. لذا در مقام اختیار بار ها روش های طراحی دستگاه را ارزیابی کرده و ناخودآگاه می‌ خواهد تا مقایسه ای میان آنها داشته باشد. این نوشتار نیز در پی این نیاز تدوین شده است. اینکه معایب تا محاسن بتونیر دنده کمر چه می باشد، موضوعی است که در گام اول از شناخت کامل آن حاصل خواهد شد. لکن ضرورت دارد تا در مقدمات امر انواع روش های انتقال نیرو از موتور تا دیگ در طراحی دستگاه میکسر بتن را بررسی کنیم.

روش های انتقال قدرت در دستگاه بتونیر

هدف نهایی در طراحی تا کاربرد از دستگاه بتونیر، طرح اختلاط صحیح بتن می باشد. برای این منظور مخزن‌ های بزرگی با قابلیت گردش حول محوری ثابت را طراحی کرده اند. انواع موتور های برقی، بنزینی و دیزلی قدرت لازم برای گردش مخزن را تامین خواهند کرد؛ اما برای نحوه انتقال قدرت از جانب موتور تا مخزن گردان دستگاه سه ایده کلی مطرح است.

میکسر بتن با طراحی دنده زیر:

در این ایده انتقال قدرت از موتور تا مخزن از طریق نصب چرخ دنده ‌ای در قسمت انتهای مخزن درست در امتداد محور گردان دستگاه انجام می پذیرد. این چرخ دنده در انتهای مخزن درگیر با گیربکس و موتور شده، در نتیجه می ‌تواند قدرت حاصل از موتور را به سمت دیگ چرخان دستگاه بتونیر متمرکز نماید.

میکسر بتن با طراحی رولیک لاستیک فشرده:

این ایده متکی بر وزن مخزن در دستگاه میکسر بتن می باشد. در این ایده از یک لاستیک فشرده با متریال بسیار مقاوم در دور تا دور کمر مخزن در میکسر بتن استفاده شده است. این رولیک لاستیکی بر چهار غلتک سوار شده و در اثر ایجاد اصطکاک بسیار بالا، چرخش غلتک ها باعث گردش مخزن خواهد شد.

میکسر بتن با طراحی دنده دور کمر:

در این ایده، طراحی مبتنی بر استفاده از دنده ها می باشد؛ اما محل قرارگیری دنده ها در میانه مخزن دستگاه میکسر بتن است. یک چرخ دنده بسیار بزرگ که گرداگرد بدنه دیگ در بتونیر را فرا گرفته است. از این رو این ایده در طراحی را با عنوان بتونیر دنده کمر یاد می ‌کنند. در حال حاضر این ایده از متداول ترین روش های تولید میکسر بتن محسوب می شود.

و اما چرا ایده بتونیر دنده کمر تا این اندازه مقبولیت پیدا کرده است؟ موضوعی که می ‌خواهیم در ادامه با مطرح کردن معایب تا مزایای این روش پای یک قیاس کلی با دیگر روش های مطرح شده را در میان بکشیم.

طراحی بتونیر دنده کمر در مقایسه با دیگر روش ها

هر یک از سه روش قید شده از دنده زیر تا رولیک لاستیک فشرده و البته بتونیر دنده کمر طرح های متداول و شناخته شده ای برای طراحی میکسر بتن هستند. در واقع هر کدام از آنها با هدف تامین شرایط خاصی طراحی می شوند. با این استدلال غالباً طرح دنده زیر را در نمونه های کوچک با حجم مخزن اندک از میکسر بتن شاهد هستیم. برای میکسر های بسیار بزرگ و گاها خیلی سنگین با ظرفیت ‌های فراتر از ۷۵۰ کیلو، طراحان مدل رولیک لاستیک فشرده را ترجیح می ‌دهند. در این بین مدل دنده دور کمر یک ایده کارآمد برای ساخت میکسر ها با ظرفیت های متوسط است.

از آنجا که میکسر ها با ظرفیت های متوسط کارایی بالایی دارند، در سطح فضا های کارگاهی نمونه ‌های بتونیر دنده کمر بسیار متداول تر از دیگر نمونه ها می باشد. البته تقریبا می ‌توان از هر نمونه ‌ای در ساخت هر میکسر بتن استفاده کرد؛ اما در نهایت از لحاظ مهندسی گاها این تصمیم غیرمنطقی ودر نهایت غیراجرایی است. برخی دلایل در استفاده انحصاری برای هر یک از این روش ها مطرح است. مانند:

بتونیر دنده کمر

انتقال قدرت با راندمان بالا:

ایده طراحی بتونیر دنده زیر با توان اندکی در انتقال قدرت همراه است. این ایده طرح ساخت ساده‌ ای دارد؛ اما نمی تواند برای ساخت میکسر های حجیم قدرت لازم را منتقل کند. از مزایای بتونیر دنده کمر قابلیت بالای این ایده در انتقال قدرت با راندمان بالا می باشد. تقریباً هر میکسر با حجم مخزنی را می توان از این طریق به حرکت درآورد. چرا که طراحی با ضریب انتقال حداکثر قدرت مد نظر قرار گرفته است.

اما در میکسر های بسیار سنگین و حجیم، مزیت ذکر شده برای بتونیر دنده کمر تبدیل به جریان کاملاً فرسایشی خواهد شد. در این حالت نیروی بسیار بالایی بر دنده های تعبیه شده بر کمر مخزن وارد خواهد شد. نیرویی که می تواند به راحتی آنها را تخریب کند. لذا ایده رولیک لاستیک فشرده که در اصل همان طرح بتونیر دنده کمر می باشد که سعی در حذف اتصال مستقیم دنده ها داشته، مناسب تر است.

شرایط ماندگاری تا نحوه نگهداری از میکسر بتن:

یکی از بزرگترین عیب ها در طراحی بتونیر دنده کمر، خرابی زود هنگام دنده ها می باشد. خرابی ای که گاها مسیر تعمیرات بسیار سخت تری نیز خواهد داشت. دلیل این اتفاق در تعداد زیاد دنده ها است. شکسته شدن و یا خراب شدن هر یک از این دنده ها باعث عدم کارکرد صحیح و روان میکسر بتن خواهد شد. از آنجا که تعداد آنها زیاد است، احتمال خرابی نیز بالا خواهد رفت.

از طرفی چنین چرخ دنده بزرگی شرایط تعمیر و نگهداری سخت تری نیز طلب خواهد کرد. به هر حال در همه حال لازم است تا تمام دنده ها در بتونیر دنده کمر سالم، تمیز، روانکاری شده و عاری از هر گونه شکستگی و یا ترک خوردگی باشند.

در ایده رولیک لاستیک فشرده خبری از این تعداد دنده نیست. لذا شرایط نگهداری تا سطح خرابی کمتری دارند. طرح دنده زیر اگر چه به مانند بتونیر دنده کمر همراه با یک چرخ دنده می باشد؛ اما این چرخ دنده به مراتب از تعداد دنده های کمتری برخوردار است. لذا مسیر خرابی کمتر تا شرایط نگهداری آسانتری را طلب خواهد کرد.

شرایط تعمیرات در انواع ایده ها برای انتقال قدرت:

در طرح بتونیر دنده زیر غالباً با ضریب خرابی بالایی مواجه نیستیم؛ اما در صورت خرابی، مسیر تعمیرات سخت و غالباً هزینه برداری متوجه آنها می ‌باشد. چرا که لازم است کل مجموعه را از شاسی دستگاه میکسر بتن جدا سازیم. این ماجرا عیناً در طرح رولیک لاستیک فشرده نیز مطرح است. غالباً شاهد چندان خرابی در طرح رولیک لاستیک فشرده نیستیم؛ اما در صورت وقوع خرابی مانند پارگی رولیک لاستیک فشرده، مسیر تعمیرات بسیار سخت و البته پرهزینه ای متوجه ادامه کارکرد دستگاه میکسر بتن خواهد شد.

طرح بتونیر دنده کمر از این حیث شرایط مطلوب ‌تری دارد. شاید احتمال خرابی این ایده با حضور تعداد بالای دنده ها زیاد باشد؛ اما در صورت خراب شدن به هیچ حالت مسیر تعمیرات سخت و نفس‌ گیری ندارد. کافی است آن قسمت از دنده خراب شده را از سطح دیگ جدا نمایید و در صورت تعمیر عملیات تراشکاری صورت گیرد و یا در صورت نیاز به تعویض این اقدام به راحتی انجام خواهد شد.

صدای تولید شده در حین کار:

اصولاً دستگاه بزرگ و پرتجهیز و سنگین وزنی مانند میکسر بتن با آن عملکرد قدرتمند در خلق بتن، همراه با تولید صدای بالایی است. به هر حال قرار است یک دیگ با حجم قابل توجهی از بتن در یک جریان متوالی به گردش افتاده و شاید برای مدت زمانی طولانی ادامه پیدا کند. در این بین هر چه طراحی دستگاه به سمت تولید صدای کمتری باشد، یقیناً مزیت بالاتری است.

معایب بتونیر دنده کمر

بتونیر دنده کمر از سر و صدای بسیار بالایی در حین کار برخوردار می باشد. چرا که در کارکرد آن سطح بالایی از درگیر شدن چرخ دنده ها وجود دارد. این سر و صدا متوجه طراحی دنده زیر نیز می باشد؛ اما از آنجا که غالباً طراحی دنده زیر مناسب برای میکسر های کم حجم است، نبود وزن بالا شرایط تولید صدای کمتری را حاصل کرده است. یکی از برتری های روش رولیک نیز در همین نمونه است. زمانی که همراه با گردش مخزن های بسیار سنگین، تولید صدای نابهنجار خاصی از آنها مشاهده نمی ‌شود.

بتونیر دنده کمر در حال حاضر از متداول ترین نمونه های بازار است. این روش تقریباً بهتر از دو ایده دیگر می تواند حداکثر قدرت موتور را به سمت چرخش مخزن متمرکز سازد. از طرفی به نسبت ایده رولیک لاستیک فشرده از قیمت اجرای کمتری برخوردار می باشد. اگر چه احتمال خرابی در آنها بالا است؛ اما مسیر تعمیرات تا نگهداری تقریباً کم دردسر و کم هزینه ای دارند. به هر صورت استفاده از بتونیر دنده کمر روش کاملاً مقرون به صرفه ای است. در این بین می توان برای رسیدن به شرایط نگهداری بهتر تا صرف هزینه خرید کمتر، با برخی عیب ‌های قابل تحمل مانند صدای بالای آنها در حین کار کنار آمد.